Niks is vervelender dan lekker thuis te komen, een kop koffie in te schenken achter je computer te gaan zitten – of languit op de bank – en erachter te komen dat je thuisnetwerk het niet meer doet. Daar gaat je productieve middag of luie tv-avond. En, als het echt tegenzit, dan ben je binnen no-time telefonisch ook niet meer te bereiken.

Dit zijn vaak vervelende situaties omdat je niet weet waar je moet beginnen:

– is het de provider?
– is het een apparaat die het verstoord?
– zijn het de kabels?

Hoe groter het thuisnetwerk is des te lastiger het wordt om achter de oorzaak het probleem te komen.

Gelukkig zijn er makkelijke manieren diagnostische tools die hier erg makkelijk bij kunnen helpen. Door 1-voor-1 de netwerkapparaten af te gaan en de instellingen te bekijken is vaak, zonder tussenkomst van een provider, het probleem op te lossen.

Constateren we vervolgens dat het probleem buiten je huis ligt? In dat geval kunnen we aan de provider duidelijk vermelden wat we gedaan hebben, waarom we denken dat dat het probleem is en kunnen zij ook gericht iemand sturen ervoor. Dan hoeft je niet het hele riedeltje van de helpdesk af te gaan wat vaak inhoudt dat er tig keer gebeld moet worden.